Azylový dům pro muže

Sociální služba azylový dům je poskytována v souladu s § 57 a dalšími příslušnými ustanoveními zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

Kapacita služby - 48 lůžek

Provozní doba zařízení: nepřetržitý provoz, vedoucí služby Azylový dům je oprávněn tuto dobu z provozních důvodů upravit (např. z důvodů pravidelné deratizace budovy). Budova zařízení není bezbariérově upravena.

Příjem klientů

  • Pondělí - Čtvrtek: 8:00 - 13:00 a 14:00 - 16:00 hod.
  • Pátek: 8:00 - 12:00 hod.

Příjem může být rozdělen do více jednacích dnů. Výjimkou jsou situace, kdy by neposkytnutí sociální služby ohrozilo život nebo zdraví zájemce.

Z bezpečnostních důvodů je:

  • budova zařízení uzavřena každý den od 22:00 do 06:00 hodin
  • na zařízení kamerový systém s možností záznamu.
  • na zařízení je zakázáno konzumovat alkohol či jiné návykové látky, přicházet pod jejich vlivem a donášet je na zařízení. Netolerujeme agresivní chování.

Úhrada za poskytování služby

  • Úhrada za poskytnuté sociální služby je stanovena vyhláškou č. 505/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
  • Výše úhrady činí 150,- Kč za každý den, kdy je sociální služba poskytována.
  • Termín splatnosti úhrady je poslední pracovní den daného měsíce, ve kterém je služba poskytována.
  • Úhrada za poskytnuté služby je hrazena v hotovosti do pokladny AD nebo bezhotovostním převodem.

Autobusové spojení na zastávku Řepčín, železárny:

  • z centra (Náměstí Hrdinů): autobusy č. 18 a 20
  • od hlavního vlakového nádraží: autobus č. 12

Poslání, cíle a zásady poskytované sociální služby

Poslání

Posláním Azylového domu je prostřednictvím ubytování na přechodnou dobu a individuální sociální práce podpořit muže v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení v jejich ukotvení, stabilizaci, začlenění do společnosti, rozvoji schopností pro hledání vhodných východisek a aktivním řešení jejich životní situace a zvládání nároků každodenního života.

Cíle Azylového domu:

Cílem poskytování sociální služby je motivace klientů a rozvoj, popř. zachování, jejich schopností k samostatnému řešení problémových sociálních situací. Cíle je dosahováno pomocí individuálně plánovaných kroků vycházejících z potřeb každého klienta a prostřednictvím poskytnutí krátkodobého ubytování. Plánované kroky by měly vést k postupnému začleňování klientů zpět do společnosti tak, aby žili běžným způsobem života.

Zásady poskytování sociální služby:

  • Zásada svobodné volby – každý klient si v konkrétní situaci sám volí způsob řešení své dosavadní situace. Zaměstnanci klientovi navrhují nebo doporučují možná řešení s tím, že jej upozorní na případné důsledky jeho jednání. Zaměstnanci respektují právo volby v případě, že to podmínky poskytované služby dovolí.
  • Zásada mlčenlivosti – všichni zaměstnanci jsou vázáni mlčenlivostí o věcech klientů, které se dozví v souvislosti s výkonem svého zaměstnání
  • Zásada podpory samostatnosti klienta – s klientem je pracováno tak, aby se neprohlubovala jeho závislost na poskytovaných službách, ale naopak, aby se učil v co největší míře přebírat odpovědnost za vlastní osobu.
  • Zásada jednotných pracovních postupů – všichni zaměstnanci postupují podle stejné metodiky, jejich jednání je pro klienty předvídatelné, nedochází k rozdílnému uplatňování např. sankcí, všichni klienti mají stejná práva a povinnosti.
  • Zásada individuálního přístupu ke klientům – je brán zřetel na individuální odlišnosti mezi jednotlivými klienty a jsou respektovány jejich osobnostní předpoklady, je kladen důraz na jejich individuální potřeby.
  • Zásada odbornosti a týmové práce personálu – důraz na vzdělávání zaměstnanců v přímé péči, vzájemná komunikace (sdílení informací), koordinace práce, pravidelné porady, supervize a jednotný pracovní postup
  • Zásada zajištění podpůrného a bezpečného prostředí - klienti mají zajištěno bezpečné prostředí v budově AD (existence postihů při nedodržení pravidel, zajištění soukromí při individuálních kontaktech, uzamykatelné skříňky pro klienty, kamerový systém pro zajištění bezpečnosti objetu).

CO NABÍZÍME (PŘEHLED POSKYTOVANÝCH ČINOSTÍ):

Ubytování ve 2 – 4 lůžkových pokojích:

Azylový dům umožňuje sociální stabilizaci klienta formou přechodně poskytovaného ubytování po dobu dohodnutou v rámci vstupního pohovoru před uzavřením smlouvy, maximálně však na 12 měsíců. Sjednaná doba poskytnutí ubytování vždy zohledňuje počet a charakter sjednaných osobních cílů pro poskytování sociální služby.

Avšak ubytování není samotným cílem služby, je prostředkem umožňujícím dlouhodobou individuální sociální práci vedoucí k posílení schopnosti klientů vést běžný život.

Součástí ubytování jsou i vytvořené podmínky pro umožnění celkové hygieny těla, samostatnou přípravu stravy ve společných kuchyňkách, zajištění úklidu na pokojích i ve společných prostorách, praní a žehlení osobního prádla a výměnu ložního prádla.

Ubytovaným poskytujeme: tekuté mýdlo v dávkovačích mýdla ve společných koupelnách, toaletní papír v zásobnících na WC a pravidelnou výměnu ložního prádla.

Ubytovaným při zahájení služby v případě potřeby poskytujeme:

  • Zámek na petlici – po ukončení služby se vrací na služebnu
  • Krizové potraviny – dle aktuálních zásob.
  • Ubytovaným na vyžádání zapůjčíme žehličku a žehlící prkno, v případě podezření výskytu vší ve vlasech a vousech zapůjčíme zastřihávač vlasů a vousů (po použití je dezinfikován pracovníkem).

Základní sociální poradenství:

  • Pracovníci zařízení poskytují zájemcům a dalším osobám informace o běžně dostupných zdrojích, které mohou vyřešit nebo zmírnit obtížnou situaci dotazované osoby. Jsou to zejména tyto informace:
  • možnostech výběru sociální služby podle potřeb tazatele a o jiných formách pomoci (např. o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče)
  • právech a povinnostech osoby v souvislosti s poskytováním sociální služby Azylový dům.
  • Individuální konzultace zaměřené na plánování:
  • Individuální konzultace má klient se svým klíčovým pracovníkem minimálně 1x za dva měsíce, v případě potřeby i častěji (zejména v období prvních dvou měsíců po zahájení poskytování sociální služby). Na individuálních konzultacích pracuje klient s podporou klíčového pracovníka na formulaci cílů tzv. individuálního plánu služby a na úkolech v tomto plánu dohodnutých. V průběhu konzultací také klíčový pracovník s klientem monitoruje plnění individuálního plánu.
Systematická sociální práce:

Vede ji klíčový pracovník ve spolupráci s ostatními pracovníky služby při společných setkáních s klientem, konaných zpravidla 1x za 14 dní. Cílem je aktivizace a podpora klienta při uplatňování jeho práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí vedoucích k naplnění cílů spolupráce uvedených ve smlouvě o poskytování sociální služby.

Nejčastěji se jedná o podporu vedoucí k obnově nebo upevnění schopností a dovedností klienta při:

  • péči o svůj zevnějšek a své prostředí
  • jednání s úřady a institucemi
  • hledání a udržení si ubytování
  • využívání zdravotní péči a pečovat o své zdraví
  • hledání a udržení si zaměstnání
  • hospodaření se svými finančními prostředky
  • obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a společenských vztahů.

Aktivizační a volnočasové činnosti:

  • Wi-fi
  • Klienti mají možnost přístupu na internet prostřednictvím wifi. Pracovníci zařízení klienty vedou k tomu, aby této možnosti využili k získání alespoň základní internetové gramotnosti a k vyhledávání informací týkajících se dohodnutých cílů v individuálních plánech služby.
  • aktivizační program
  • V rámci aktivizačního programu, který je součástí plánování průběhu poskytování sociální služby, si klienti s potřebnou podporou pracovníků služby obnovují nebo upevňují
  • potřebné činnosti nutné pro běžný úklid a údržbu domácnosti a společných prostor obvykle k domácnosti náležejících
  • potřebné činnosti nutné pro péči o okolí domácnosti – např. úklid chodníků, odklízení sněhu, péče o zeleň
  • pracovní návyky – např. provedení práce v dohodnutém termínu, pravidelnost provedení práce, kvalita provedené práce
  • zodpovědnost za provedené činnosti
  • pravidelný denní rytmus při výkonu domluvených činností.

Skupinové aktivity pro klienty:

Klienti se mohou zúčastnit skupinových aktivit pořádaných zařízením. Cílem těchto aktivit je smysluplné trávení volného času. Zařízení tyto aktivity pořádá s přihlédnutím na technické možnosti služby.

Okruh osob, kterým je sociální služba určena (cílová skupina):

Cílovou skupinou Azylového domu jsou muži ve věku od 18 let, kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci a kteří:

  • přišli o své bydlení nebo jsou ohroženi jeho ztrátou
  • mají sníženou nebo žádnou schopnost řešit vzniklou situaci
  • chtějí s podporou pracovníků zařízení tento problém aktivně řešit tak, aby žili způsobem, který je ve společnosti považován za běžný
  • jsou samostatní v běžných úkonech sebeobsluhy
  • jsou způsobilí platit za sociální službu
  • domluví se česky nebo slovensky alespoň na základní úrovni.
  • Službu nemůžeme poskytnout osobám neslyšícím, nevidomým, osobám s fyzickým postižením (nezvládající bariérovost budovy) a osobám, které vzhledem k nedodržování osobní hygieny zásadním způsobem narušují soužití s ostatními klienty.

Podmínky pro přijetí:

  • předložení vyplněné Žádosti o poskytování sociální služby
  • předložení platného dokladu totožnosti - občanský průkaz nebo potvrzení o občanském průkazu, řidičský průkaz nebo cestovní pas
  • předložení potvrzení praktického lékaře o způsobilosti k využívání pobytové sociální služby - akceptujeme platnost posudku v délce 14 dní
  • samostatnost v běžných úkonech sebeobsluhy – bez pomoci jiné osoby zvládá obléci se a dojít na pokoj, do sprch, na toaletu a do obchodu
  • u cizinců - předložení průkazu o povolení pobytu (netýká se občanů členského státu Evropské unie)
  • u osob s rozhodnutím soudu o omezení svéprávnosti předložení tohoto rozhodnutí a rozhodnutí soudu o jmenování opatrovníka
  • absolvování vstupního pohovoru s pracovníkem zařízení pro zjištění informací, zda zájemce spadá do cílové skupiny a vzhledem ke své situaci objektivně potřebuje podporu pobytové sociální služby (zda zájemce je či není schopen řešit ztrátu bydlení samostatně bez podpory sociální služby).

Poskytování sociální služby je odmítnuto zájemci, pokud:

  • nepředložil platný doklad totožnosti - služba není poskytována anonymně, cizinec ze zemí mimo Evropskou unii nepředložil průkaz o povolení k pobytu a osoba nezpůsobilá právně jednat nepředložila kopii rozhodnutí soudu o omezení svéprávnosti a usnesení soudu o ustanovení opatrovníka
  • žádá o sociální službu nebo službu, kterou Azylový dům neposkytuje (např. žádá jen o ubytování – nenahrazujeme komerční ubytovny, nebo žádá o trvalý pobyt) – v takovém případě mu pracovníci zprostředkují dle aktuálních možností kontakt na požadovanou službu
  • prokazatelně nespadá do cílové skupiny (např. nebylo prokázáno snížení či ztráta schopnosti vzniklou situaci řešit, není samostatný v běžných úkonech sebeobsluhy, nedomluví se česky nebo slovensky ani na základní úrovni)
  • jeho zdravotní stav vylučuje poskytnutí sociální služby Azylový dům (nedoloží aktuální posudek praktického lékaře – akceptujeme platnost posudku v délce 14 dní)
  • mu bylo Azylovým domem ukončeno poskytování sociální služby z důvodů porušení smlouvy v době kratší než 6 měsíců před podáním žádosti
  • je-li kapacita Azylového domu naplněna (kapacita je 48 lůžek).

Postup při přijetí nových klientů:

  • zájemci mohou kontaktovat pracovníky služby osobně, telefonicky nebo písemně (např. e-mailem)
  • základní informace o službě v rozsahu Informačního letáku pracovníci zájemci poskytují osobně, telefonicky nebo písemně (např. e-mailem)
  • Žádost o poskytování sociální služby Azylový dům a formulář Potvrzení praktického lékaře o zdravotní způsobilosti osoby bez přístřeší k využití pobytové sociální služby Azylový dům zájemce obdrží přímo od pracovníka služby (případně ji můžeme zaslat e-mailem nebo si ji zájemce stáhne z internetových stránek)
  • pracovník služby zájemce pozve k návštěvě zařízení, kde proběhne vstupní pohovor, tzv. jednání se zájemcem o sociální službu, ze kterého je pořízen písemný záznam (který je uložen v azylovém domě na služebně pracovníků), v rámci tohoto jednání si klient i pracovník vyjasní, co zájemce od služby očekává, co nabízí služba a jakým způsobem by služba mohla být poskytována
  • na jednání zájemce předloží platný doklad totožnosti, žádost o poskytování sociální služby, potvrzení praktického lékaře, případně další doklady vyjmenované v odstavci Podmínky pro přijetí
  • z provozních důvodů může být vstupní pohovor rozdělen do více jednacích dnů
  • v případě, že zájemci je možno službu poskytnout, zájemce se sociálním pracovníkem dojednají konkrétní rozsah a způsob poskytování sociální služby, způsob úhrady platby za službu a formu aktivizačního programu; dále sociální pracovník vypracuje písemný návrh smlouvy, seznámení zájemce s návrhem smlouvy a vysvětlí mu obsah této smlouvy
  • smlouvu o poskytování sociální služby za poskytovatele uzavírá vedoucí služby nebo jeho zástupce
  • ubytování na Azylovém domě je možné pouze po podpisu smlouvy o poskytování sociální služby
  • zájemce má právo kdykoliv jednání ukončit.

Pracovník může odmítnout jednání se zájemcem:

  • který vykazuje známky dekompenzovaného stavu, např. se obrací na osoby, které nejsou v místnosti (má hlasové halucinace). Pracovník zájemci zprostředkuje lékařskou pomoc a je-li to možné, zájemci předá „Informační leták“ služby.
  • u kterého jsou prokazatelné známky akutní intoxikace (alkohol, jiné návykové látky). Zájemci pracovník vysvětlí, že s ním bude jednat pouze ve střízlivém stavu. Ve zvlášť závažných případech (např. ohrožení zájemce na životě a zdraví, agresivita zájemce) pracovník přivolá PČR.
  • který nepředloží platný průkaz totožnosti. Pracovník zájemce informuje o možnosti využití Noclehárny a o způsobech vyřízení platného dokladu totožnosti.
  • v případě časové zaneprázdněnosti pracovníka z pracovních důvodů (např. odvod peněz, jednání s klientem služby či s jiným zájemcem). Pracovník se zájemcem domluví termín nového jednání.
  • v případě, kdy jednání se zájemcem vyžaduje speciální dovednosti, které pracovník neovládá (např. znaková řeč). V případě, že zájemcem je osoba s poruchou sluchu, pracovník jej písemně informuje o možnosti vzít si na jednání vzít tlumočníka, popřípadě mu jej pracovník pomůže zajistit (Oblastní unie neslyšících Olomouc).