Noclehárna

Sociální služba Noclehárna je poskytována v souladu s § 63 a dalšími příslušnými ustanoveními zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

Kapacita služby: 10 lůžek

Provozní doba: pondělí až neděle: 0:00 – 6:45 hod.; 19:15 – 24:00 hod.

Příjem uživatelů je denně 19:15 – 20:00 hod. s výjimkou situace, kdy neposkytnutí sociální služby by ohrozilo život nebo zdraví osoby.

Sociální služba je poskytována i anonymně.

Úhrada za poskytování služby

  1. Úhrada za poskytnuté sociální služby je stanovena vyhláškou č. 505/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
  2. Výše úhrady činí 20,- Kč za jeden nocleh.
  3. Úhrada za službu je hrazena před zahájením poskytování sociální služby.
  4. Úhrada za poskytnuté služby je hrazena v hotovosti do pokladny AD.

Poslání Noclehárny

Posláním Noclehárny je nabízet pomoc mužům bez přístřeší, kteří mají zájem o přenocování a využití hygienického zařízení, a podpořit je ve snaze tuto situaci řešit v rámci sociální práce.

Cíle poskytované sociální služby

  • snížení sociálních a zdravotních rizik souvisejících se způsobem života klientů na ulici prostřednictvím přenocování na noclehárně a využití hygienického zařízení
  • motivovat klienta, aby svou nepříznivou situaci začal řešit a tím zahájil zpětnou integraci do společnosti (např. přechod na vyšší stupeň – azylový dům)

Zásady poskytování sociální služby

  • odbornost a týmová práce personálu – důraz na vzdělávání zaměstnanců v přímé péči, vzájemné komunikace a sdílení informací, pravidelné porady a supervize
  • rovný přístup ke všem klientům služby – jednotné pracovní postupy zaměstnanců, všichni klienti mají stejná práva a povinnosti
  • individuální přístup k klientům služby – je brán zřetel na individuální odlišnosti mezi jednotlivými klienty a respektovány jejich osobnostní předpoklady, je kladen důraz na jejich individuální potřeby
  • nízkoprahovost – sociální služba může být poskytována i anonymně.

Poskytování sociální služby obsahuje tyto činnosti:

  • Základní sociální poradenství - Základní sociální poradenství je poskytováno např. při jednání se zájemci, kteří nespadají do cílové skupiny.
  • Sociální práce - Jedná se o podporu klientů ve snaze řešit jejich situaci pomocí individuálního plánování průběhu sociální služby.
  • Poskytnutí přenocování a podmínek pro osobní hygienu - Noclehárna poskytuje přenocování vždy na jednu noc. Součástí je i poskytnutí podmínek pro osobní hygienu i celkovou hygienu těla.
    Základem je poskytnutí přenocování v místnosti s deseti lůžky. Klient má k dispozici postel, noční stolek a uzamykatelnou skříňku a hygienické zařízení.
  • Poskytnutí „židle“ v případě nepříznivého počasí ohrožujícího zdraví nebo život zájemce - v případě nepříznivého počasí ohrožujícího zdraví nebo život zájemce (např. mrazy) pracovníci služby umožní pobyt na zařízení i v případě jeho plné kapacity. Jedná se o přečkání noci na židli, na zařízení lze takto umístit cca 4 židle. Za tuto formu pomoci není vybírána úhrada.

Cílová skupina:

Sociální služba je poskytována mužům bez přístřeší starším 18 let, kteří jsou fyzicky soběstační a mají zájem o přenocování a využití hygienického zařízení.

Službu nemůžeme poskytnout osobám neslyšícím, osobám s fyzickým postižením (nezvládající bariérovost budovy). V případě zrakového postižení jsme schopni službu poskytnout jen v případě, že je osoba schopna samostatně fungovat v běžném prostředí.

Pozn.: Osoby, kterým je sociální služba poskytována, jsou v textu označovány jako klienti.

Podmínky pro přijetí:

  • zaplacení poplatku za nocleh
  • předložení platného dokladu totožnosti
  • u cizinců - státních občanů zemí mimo EU předložení průkazu o povolení pobytu
  • u osob s rozhodnutím soudu o omezení svéprávnosti předložení tohoto rozhodnutí a rozhodnutí soudu o jmenování opatrovníka
  • absolvování vstupního pohovoru s pracovníkem zařízení pro zjištění informací, zda zájemce spadá do cílové skupiny a vzhledem ke své situaci objektivně potřebuje podporu sociální služby a pro vypracování individuálního plánu služby
  • přijetí klienta na krizový nocleh bez úhrady v případě, kdy nemá finanční prostředky na zaplacení úhrady za službu Noclehárna, maximálně však v počtu 3 noclehy za každý kalendářní měsíc, krizové noclehy mohou být čerpány jednotlivě i v celku bez přerušení.

Zájemci nebude poskytnuta sociální služba, pokud:

  • žádá o sociální službu nebo službu, kterou Noclehárna neposkytuje (např. žádá o ubytování) – v takovém případě mu pracovníci zprostředkují dle aktuálních možností kontakt na požadovanou službu
  • prokazatelně nespadá do cílové skupiny (např. ženy, mladší 18 ti let)
  • je pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek, je agresivní
  • není zdravotně způsobilý k pobytu v Noclehárně (např. není samostatný v běžných úkonech sebeobsluhy, prokazatelně trpí parazitárním onemocněním)
  • vzhledem k nedodržování osobní hygieny by zásadním způsobem narušil soužití s ostatními klienty
  • neplní dojednané kroky v rámci individuálního plánování v termínech dohodnutých s klíčovým pracovníkem po dobu delší než 2 kalendářní měsíce – máme za to, že nemá zájem o změnu své nepříznivé situace
  • mu bylo Noclehárnou ukončeno poskytování sociální služby z důvodů porušení smlouvy v době kratší než 6 měsíců před podáním žádosti
  • je-li kapacita Noclehárny naplněna (kapacita je 10 lůžek).

Jednání se zájemcem o službu, vstup klienta do služby:

Zájemce o službu se stává klientem noclehárny po uzavření ústní smlouvy o poskytování sociální služby noclehárna. Před uzavřením smlouvy je seznámen se všemi právy a povinnostmi, které jako klient sociální služby má, dále je informován o sociální službě, možnostech a podmínkách poskytování sociální služby. Přenocování na noclehárně je bez nároku na rezervaci. O přijetí rozhoduje pracovník, který realizuje příjem na zařízení.